KK-2

KONTROLER KRETANJA
 
 

Kontrolor kretanja KK-2 se koristi za nadzor rotacionog ili translatornog kretanja dijelova mašina, korištenjem informacije od induktivnog bezkontaktnog prekidača montiranog neposredno pored dijela čije se kretanje nadzire. Zadatak kontrolera je alarmiranje osoblja i isključivanja pogona u slučaju pada brzine kretanja ispod vrijednosti zadate potenciometrom na čeonoj strani uređaja.

 
Princip rada
 

Informacija o kretanju dijela koji se nadzire dobija se preko beskontaktnog induktivnog prekidača i lepeze ili zupčanika mehanički spregnutog sa pokretnim dijelom na pogodan način. Broj zuba lepeze ili zupčanika određuje se u zavisnosti od opsega brzine i praga isključenja. Napajanje induktivnog prekidača vrši se iz kontrolora preko priključaka obilježenih sa "Sonda". Izlazni organ kontrolora kretanja su dva elektromehanička releja koji vrše galvansko razdvajanje elektronike kontrolora od energetskih kola pogona. Releja su obilježeni sa "Relej uslova" i "Relej alarma". Oznake kontakata ovih releja vidljive su sa čeone ploče uređaja.

Zadavanje brzine koja predstavlja donji prag provođenja vrši se potenciometrom na čeonoj ploči obilježenima sa n<n0. Ako je brzina štićene mašine ispod vrijednosti izabrane potenciometrom ili ako je kontroler bez napajanja "Relej uslova" je deaktiviran (kontakti 15-18 spojeni). Vezivanjem kontakata "Relej uslova" u komandni krug pogona spriječen je nedozvoljen start ili rad pogona sa brzinom manjom od dozvoljene. Dovođenjem napona napajanja 220V, 50Hz na priključke obilježene sa F i O, ispunjavaju se uslovi za neometan rad. Informacija o trenutku startovanja pogona u obliku naizmjeničnog napona 220V, 50Hz dovodi se na priključak označen sa Start. Ovaj napon se obično uzima sa tastera za startovanje pogona. Pojavom napona na priklučku start aktivira se Relej uslova zatvaranjem kontakata 15-16. Ako je ovaj kontakt u polu uslova komandnog kruga pogona, pogon će normalno startovati.

Istovremeno sa aktiviranjem "Relej uslova" aktiviraju se blokadna kola kontrolora u intervalu zaletanja pogona. Vrijeme zaleta (vrijeme potrebno da pogon postigne normalnu brzinu) bira se potenciometrom na čeonoj ploči obilježenim sa Vreme zaleta u opsegu 0 do 30 sec. Blokadom osjetljivosti kontrolora u toku zaletanja pogona spriječeno je nekontrolisano alarmiranje zbog normalno male brzine pri startovanju. Nakon isteka izabranog vremena zaleta kontrolor prelazi u stanje nadzora. Impulsi od bezkontaktnog induktivnog davača, čija je učestanost proporcionalna brzini obrtanja, analiziraju se elektronskim klima u pogledu dužine periode, poređenjem sa periodom izabranom potenciometrom n<n0.

Stanje "Relej uslova" može se promijeniti na dva načina: regularnim isključenjempogona nekim tasterom ili prekidačem i padom brzine nadzornog uređaja ispod zadate vrijednosti. Normalnim zaustavljanjem pogona gubi se napon na priključku Start i "Relej uslova" prelazi u deaktivirano stanje ukidajući komandni napon. "Relej alarma" se ne aktivira označavajući normalan pad brzine mašine. Ukoliko pri padu napona iz nekog razloga (proklizavanje trake, pucanje kaiša, pucanje zaštitnih mehaničkih osigurača, itd) dođe do pada brzine štićene mašine ispod zadate vrijednosti "Relej uslova" prelazi u deaktivirano stanje (kontakti 15-18 zatvoreni) isključujući pogon. Istovremeno se aktivira "Relej alarma" zatvaranjem kontakata 25-28. Kontakti "Relej alarma" se koriste za paljenje sirene i (ili) svijetla za upozoravanje rukovaoca o ispadu pogona iz rada. Žuta LED dioda obilježena sa Un označava prisustvo napona napajanja kontrolora. Startovanjem pogona i pojavom napona na priključku Start kontrolora, upaliće se zelena LED dioda inicirajući normalan rad mašine. Isključivanjem pogona u regularnim uslovima rada zelena LED dioda se gasi. Prilikom isključivanja pogona u alarmnom stanju, zbog pada btzine ispod zadate vrijednosti, upaliće se crvena LED dioda obilježena sa n<n0.

Alarmno stanje kontrolora kretanja je sa samodržanjem koje je ostvareno sa elektronskim kolima. Izlazak kontrolora iz alarmnog stanja se vrši resetovanjem pomoću tastera Reset koji se nalazi na čeonoj ploči ili kratkotrajnim ukidanjem napona napajanja. Konstrukcija kontrolora kretanja na prethodno opisan način ima za cilj olakšano traženje uzroka ispada pogona iz rada na bazi svetlosne indikacije na čeonoj ploči kontrolora i spriječavanje ostavljanja štićene mašine bez nadzora zbog nedostatka napona napajanja ili pokvarenog kola za startovanje kontrolora. Upaljena zelena LED dioda označava ispravnu instalaciju kruga za startovanje, a anapajanje komandnog kruga pogona preko aktiviranog "Relej uslova" spriječava startovanje pogona bez napona napajanja kontrolera. U oba slučaja štićena mašina ne ostaje bez nadzora.

 
TEHNIČKI PODACI
 
Napon napajanja
220V, 50Hz
Vrijeme zaleta
0 do 30 sec
Opseg brzine nadziranja
na zahtijev kupca
Tačnost uređaja
bolja od 10%
Preklopna moć kontakata releja uslova i alarma
5A / 220V, 50Hz
Indikacija stanja alarma na čeonoj ploči
crvena LED dioda
Indikacija ispravnog start kola
zelena LED dioda
Indikacija napona napajanja
žuta LED dioda
Resetovanje
ukidanjem napona napajanja ili tasterom na čeonoj ploči
Napajanje induktivne sonde
24VDC / max 30mA
Ulazni signal
induktivna sonda sa NPN tranzistorom (na zahtijev sa PNP)
Temperatura okoline
-100 do 550 C
Potrošnja
3VA
Stepen zaštite
kućište IP40, priključci IP20
 
Montažni podaci
 
Kontrolor kretanja KK-2 je predviđen za brzu i laku montažu na standardnu šinu 35-7,5 mm. Ožičenje se vrši fleksibilnim provodnicima sa igličastim stopicama ili punim provodnicima maksimalnog presjeka 2,5 mm2. Montaža se vrši u suvim i čistim prostorijama. Za upotrebu u prostorijama sa povećanom vlagom ili prašinom montažu vršiti u zatvorenim ormanima.
 
Podaci za naručivanje
 

Kod naručivanja navesti opseg brzine nadziranja (standardna vrijednost je 50 do 100 obrtaja/minut).