Informacija o kretanju dijela koji se nadzire dobija se preko beskontaktnog
induktivnog prekidača i lepeze ili zupčanika mehanički spregnutog sa pokretnim
dijelom na pogodan način. Broj zuba lepeze ili zupčanika određuje se u
zavisnosti od opsega brzine i praga isključenja. Napajanje induktivnog
prekidača vrši se iz kontrolora preko priključaka obilježenih sa "Sonda".
Izlazni organ kontrolora kretanja su dva elektromehanička releja koji
vrše galvansko razdvajanje elektronike kontrolora od energetskih kola
pogona. Releja su obilježeni sa "Relej uslova" i "Relej
alarma". Oznake kontakata ovih releja vidljive su sa čeone ploče
uređaja.
Zadavanje brzine koja predstavlja donji prag provođenja vrši se potenciometrom
na čeonoj ploči obilježenima sa n<n0. Ako je brzina štićene
mašine ispod vrijednosti izabrane potenciometrom ili ako je kontroler
bez napajanja "Relej uslova" je deaktiviran (kontakti
15-18 spojeni). Vezivanjem kontakata "Relej uslova" u
komandni krug pogona spriječen je nedozvoljen start ili rad pogona sa
brzinom manjom od dozvoljene. Dovođenjem napona napajanja 220V, 50Hz na
priključke obilježene sa F i O, ispunjavaju se uslovi za
neometan rad. Informacija o trenutku startovanja pogona u obliku naizmjeničnog
napona 220V, 50Hz dovodi se na priključak označen sa Start. Ovaj
napon se obično uzima sa tastera za startovanje pogona. Pojavom napona
na priklučku start aktivira se Relej uslova zatvaranjem kontakata
15-16. Ako je ovaj kontakt u polu uslova komandnog kruga pogona, pogon
će normalno startovati.
Istovremeno sa aktiviranjem "Relej uslova" aktiviraju
se blokadna kola kontrolora u intervalu zaletanja pogona. Vrijeme zaleta
(vrijeme potrebno da pogon postigne normalnu brzinu) bira se potenciometrom
na čeonoj ploči obilježenim sa Vreme zaleta u opsegu 0 do 30 sec. Blokadom
osjetljivosti kontrolora u toku zaletanja pogona spriječeno je nekontrolisano
alarmiranje zbog normalno male brzine pri startovanju. Nakon isteka izabranog
vremena zaleta kontrolor prelazi u stanje nadzora. Impulsi od bezkontaktnog
induktivnog davača, čija je učestanost proporcionalna brzini obrtanja,
analiziraju se elektronskim klima u pogledu dužine periode, poređenjem
sa periodom izabranom potenciometrom n<n0.
Stanje "Relej uslova" može se promijeniti na dva načina:
regularnim isključenjempogona nekim tasterom ili prekidačem i padom brzine
nadzornog uređaja ispod zadate vrijednosti. Normalnim zaustavljanjem pogona
gubi se napon na priključku Start i "Relej uslova"
prelazi u deaktivirano stanje ukidajući komandni napon. "Relej
alarma" se ne aktivira označavajući normalan pad brzine mašine.
Ukoliko pri padu napona iz nekog razloga (proklizavanje trake, pucanje
kaiša, pucanje zaštitnih mehaničkih osigurača, itd) dođe do pada brzine
štićene mašine ispod zadate vrijednosti "Relej uslova"
prelazi u deaktivirano stanje (kontakti 15-18 zatvoreni) isključujući
pogon. Istovremeno se aktivira "Relej alarma" zatvaranjem
kontakata 25-28. Kontakti "Relej alarma" se koriste za
paljenje sirene i (ili) svijetla za upozoravanje rukovaoca o ispadu pogona
iz rada. Žuta LED dioda obilježena sa Un označava prisustvo napona
napajanja kontrolora. Startovanjem pogona i pojavom napona na priključku
Start kontrolora, upaliće se zelena LED dioda inicirajući normalan
rad mašine. Isključivanjem pogona u regularnim uslovima rada zelena LED
dioda se gasi. Prilikom isključivanja pogona u alarmnom stanju, zbog pada
btzine ispod zadate vrijednosti, upaliće se crvena LED dioda obilježena
sa n<n0.
Alarmno stanje kontrolora kretanja je sa samodržanjem koje je ostvareno
sa elektronskim kolima. Izlazak kontrolora iz alarmnog stanja se vrši
resetovanjem pomoću tastera Reset koji se nalazi na čeonoj ploči
ili kratkotrajnim ukidanjem napona napajanja. Konstrukcija kontrolora
kretanja na prethodno opisan način ima za cilj olakšano traženje uzroka
ispada pogona iz rada na bazi svetlosne indikacije na čeonoj ploči kontrolora
i spriječavanje ostavljanja štićene mašine bez nadzora zbog nedostatka
napona napajanja ili pokvarenog kola za startovanje kontrolora. Upaljena
zelena LED dioda označava ispravnu instalaciju kruga za startovanje, a
anapajanje komandnog kruga pogona preko aktiviranog "Relej
uslova" spriječava startovanje pogona bez napona napajanja
kontrolera. U oba slučaja štićena mašina ne ostaje bez nadzora.
|