Informacija o kretanju dijela koji se nadzire dobija se preko beskontaktnog
induktivnog prekidaèa i lepeze ili zupèanika mehanièki spregnutog sa pokretnim
dijelom na pogodan naèin. Broj zuba lepeze ili zupèanika odreðuje se u
zavisnosti od opsega brzine i praga iskljuèenja. Napajanje induktivnog
prekidaèa vrši se iz kontrolora preko prikljuèaka obilježenih sa "Sonda".
Izlazni organ kontrolora kretanja su dva elektromehanièka releja koji
vrše galvansko razdvajanje elektronike kontrolora od energetskih kola
pogona. Releja su obilježeni sa "Relej uslova" i "Relej
alarma". Oznake kontakata ovih releja vidljive su sa èeone ploèe
ureðaja.
Zadavanje brzine koja predstavlja donji prag provoðenja vrši se potenciometrom
na èeonoj ploèi obilježenima sa n<n0. Ako je brzina štiæene
mašine ispod vrijednosti izabrane potenciometrom ili ako je kontroler
bez napajanja "Relej uslova" je deaktiviran (kontakti
15-18 spojeni). Vezivanjem kontakata "Relej uslova" u
komandni krug pogona sprijeèen je nedozvoljen start ili rad pogona sa
brzinom manjom od dozvoljene. Dovoðenjem napona napajanja 220V, 50Hz na
prikljuèke obilježene sa F i O, ispunjavaju se uslovi za
neometan rad. Informacija o trenutku startovanja pogona u obliku naizmjeniènog
napona 220V, 50Hz dovodi se na prikljuèak oznaèen sa Start. Ovaj
napon se obièno uzima sa tastera za startovanje pogona. Pojavom napona
na prikluèku start aktivira se Relej uslova zatvaranjem kontakata
15-16. Ako je ovaj kontakt u polu uslova komandnog kruga pogona, pogon
æe normalno startovati.
Istovremeno sa aktiviranjem "Relej uslova" aktiviraju
se blokadna kola kontrolora u intervalu zaletanja pogona. Vrijeme zaleta
(vrijeme potrebno da pogon postigne normalnu brzinu) bira se potenciometrom
na èeonoj ploèi obilježenim sa Vreme zaleta u opsegu 0 do 30 sec. Blokadom
osjetljivosti kontrolora u toku zaletanja pogona sprijeèeno je nekontrolisano
alarmiranje zbog normalno male brzine pri startovanju. Nakon isteka izabranog
vremena zaleta kontrolor prelazi u stanje nadzora. Impulsi od bezkontaktnog
induktivnog davaèa, èija je uèestanost proporcionalna brzini obrtanja,
analiziraju se elektronskim klima u pogledu dužine periode, poreðenjem
sa periodom izabranom potenciometrom n<n0.
Stanje "Relej uslova" može se promijeniti na dva naèina:
regularnim iskljuèenjempogona nekim tasterom ili prekidaèem i padom brzine
nadzornog ureðaja ispod zadate vrijednosti. Normalnim zaustavljanjem pogona
gubi se napon na prikljuèku Start i "Relej uslova"
prelazi u deaktivirano stanje ukidajuæi komandni napon. "Relej
alarma" se ne aktivira oznaèavajuæi normalan pad brzine mašine.
Ukoliko pri padu napona iz nekog razloga (proklizavanje trake, pucanje
kaiša, pucanje zaštitnih mehanièkih osiguraèa, itd) doðe do pada brzine
štiæene mašine ispod zadate vrijednosti "Relej uslova"
prelazi u deaktivirano stanje (kontakti 15-18 zatvoreni) iskljuèujuæi
pogon. Istovremeno se aktivira "Relej alarma" zatvaranjem
kontakata 25-28. Kontakti "Relej alarma" se koriste za
paljenje sirene i (ili) svijetla za upozoravanje rukovaoca o ispadu pogona
iz rada. Žuta LED dioda obilježena sa Un oznaèava prisustvo napona
napajanja kontrolora. Startovanjem pogona i pojavom napona na prikljuèku
Start kontrolora, upaliæe se zelena LED dioda inicirajuæi normalan
rad mašine. Iskljuèivanjem pogona u regularnim uslovima rada zelena LED
dioda se gasi. Prilikom iskljuèivanja pogona u alarmnom stanju, zbog pada
btzine ispod zadate vrijednosti, upaliæe se crvena LED dioda obilježena
sa n<n0.
Alarmno stanje kontrolora kretanja je sa samodržanjem koje je ostvareno
sa elektronskim kolima. Izlazak kontrolora iz alarmnog stanja se vrši
resetovanjem pomoæu tastera Reset koji se nalazi na èeonoj ploèi
ili kratkotrajnim ukidanjem napona napajanja. Konstrukcija kontrolora
kretanja na prethodno opisan naèin ima za cilj olakšano traženje uzroka
ispada pogona iz rada na bazi svetlosne indikacije na èeonoj ploèi kontrolora
i sprijeèavanje ostavljanja štiæene mašine bez nadzora zbog nedostatka
napona napajanja ili pokvarenog kola za startovanje kontrolora. Upaljena
zelena LED dioda oznaèava ispravnu instalaciju kruga za startovanje, a
anapajanje komandnog kruga pogona preko aktiviranog "Relej
uslova" sprijeèava startovanje pogona bez napona napajanja
kontrolera. U oba sluèaja štiæena mašina ne ostaje bez nadzora.
|